Szkoła Podstawowa im. Władysława Umińskiego w Przedczu

Smaller Default Larger

niedzica

"Tu w górach przyjeżdża się, by stanąć przed pewną rzeczywistością geograficzną, która nas przewyższa i pobudza do zaakceptowania tej postawy, do pokonania samych siebie. I widać tych piechurów, turystów, alpinistów, tych wspinających się nierzadko, jak bohaterowie, którzy podążając za milczącym słowem, słowem majestatycznym, odwieczną wymową gór idą, wspinają się i pokonują samych siebie, aby dotrzeć na szczyty."

Jan Paweł II

Dnia 11 września 2017 roku uczniowie klas IIIabgim, IIabgim, VIIab, VIb wyjechali na zieloną szkołę w Pieniny, wycieczkę krajoznawczo-turystyczną w celu integracji klas i poznania polskich gór. Zebraliśmy się pod szkołą o 5:50. Wszyscy zjawili się punktualnie. Przedecz pożegnał nas dużym zachmurzeniem. Niestety podczas całej podróży padał deszcz. Wycieczkę rozpoczęto od zwiedzania XIV-wiecznego zamku "Dunajec" malowniczo położonego nad brzegiem Jeziora Czorsztyńskiego, jednym z  punktów programu był rejs statkiem z Czorsztyna do Nidzicy, aby zwiedzić zamek w Nidzicy. Po obejrzeniu murów i wnętrza zamku udaliśmy się na zaporę wodną - elektrowni wodnej w Nidzicy. Zmęczeni podróżą dojechaliśmy do miejsca zakwaterowania Gościniec Pieniński w Kluszkowcach na obiadokolację. Po zakwaterowaniu mieliśmy czas do 22.00 na odpoczynek.

Następnego dnia po śniadaniu pojechaliśmy do Jaworek, aby obejrzeć niezwykle urokliwy wąwóz Homole. Dowiedzieliśmy się, że przez cały wąwóz płynie rzeka Kamionka, która w wielu miejscach tworzy głazowiska skalne i malutkie wodospady, które pięknie się prezentują na tle wzniesień. Po krótkim przystanku przy Kamiennych Księgach, gdzie według legendy zapisane są losy świata, udaliśmy się w dalszą wędrówkę do bacówki na Polanie Beskidki. Tam mieliśmy czas na podziwiane krajobrazów Beskidu Sądeckiego.

W środę wczesnym rankiem wyruszyliśmy do naszych sąsiadów na Słowację zwiedzić malowniczą Jaskinię Bialską, przejść wokół jeziora w Szczyrbskim Plesie oraz zwiedzić miasteczko Poprad. Tego wieczoru odbyła się dyskoteka, na której uczestnicy  bawili się doskonale. Dopiero około 23.00 wszyscy zmęczeni poszliśmy spać.

Następnego dnia 14 września 2017 r., Martwiliśmy się o pogodę, gdyż w całej padał deszcz, a górach zaświeciło słoneczko. W godzinach rannych rozpoczęliśmy od pieszej wędrówki na Okrąglicę, najwyższy wierzchołek masywu Trzech Koron o wys. 982 m n.p.m. Przy bezchmurnym niebie podziwano piękne pienińskie widoki, a na horyzoncie widoczne były również Tatry.  W promieniach słońca i wśród chmur naszym oczom ukazały się szczyty Tatr, malownicze Gorce i Beskid Sądecki, Pieniny Małe, słowacki Spisz. Zadowoleni, myśleliśmy, że to już koniec niestety nic podobnego. Następnie idąc przez Wąwóz Szopczański grupa zeszła do przystani flisackiej w Sromowcach Niżnych, skąd rozpoczął się spływ przełomowym odcinkiem rzeki Dunajec. Po przepłynięciu tratwami 8 km Dunajca spływ zakończył się w Szczawnicy..

Następnego dnia rano, 15 września 2017 r., niektóre osoby miały problem z pobudką. Jednak po przepysznym i obfitym śniadaniu, ekspresowym pakowaniu i sprzątaniu pokoi, byliśmy gotowi na dalsze zwiedzanie Szczawnicy. Wszyscy poszliśmy na zakup ostatnich pamiątek. Wróciliśmy do gościńca pienińskiego na obiad. Potem czekała nas tylko długa droga powrotna do domu. W Przedczu byliśmy o godzinie 21:30, gdzie czekali na nas stęsknieni rodzice.

Myślę, że wszystkim ta wycieczka bardzo się podobała. Nawet pogoda spisała się na medal. Chcielibyśmy, aby takie wyjazdy – zielone szkoły mogły być przynajmniej dwa razy do roku.